Waarom heeft het CDA
het vertrouwen in wethouder Roefs opgezegd?
- Begin
2017 bleken de tekorten op Jeugdzorg over 2016 tot ieders verrassing zo'n 8
ton te bedragen. Wethouder Roefs beloofde de gemeenteraad een pakket
maatregelen door te voeren om meer grip op de kosten te krijgen. Een
rekenkamer onderzoek (op initiatief van het CDA) gaf aan dat de toegezegde
maatregelen voor wat betreft de grip op de interne organisatie voldoende
was, dat er nog onvoldoende maatregelen waren benoemd om het probleem van de
te hoge uitkeringen aan te pakken, en dat de informatievoorziening door
wethouder Roefs aan de raad onder de maat was.
-
Gedurende 2017 liepen de prognoses voor de uitgaven binnen het budget voor
jeugdzorg voortdurend op, tot de verwachting (2e bestuursrapportage) dat er
in 2017 ruim 2.6 miljoen aan kosten zouden worden gemaakt bij een begroot
bedrag van 1.4 miljoen. (inmiddels is de prognose van de uitgaven opgelopen
tot 2.9 miljoen, een overschrijding van meer dan 100%)
- De
begroting voor 2018 bracht met zich mee dat naast bovengenoemde maatregelen
ook voor 2018 een aanvullend pakket van bezuinigingen noodzakelijk was van
1.25 miljoen. Dit om niet opnieuw een forse overschrijding van het jeugdzorg
budget te krijgen. Hiervoor zegde wethouder Roefs de raad bij de
begrotingsbehandeling toe om met een concreet pakket van
bezuinigingsmaatregelen te komen.
- Uit een
intern onderzoek, uitgevoerd door de gemeente naar de werkwijze binnen het
sociaal domein, bleek begin december dat er binnen de jeugdzorg geen
invulling was gegeven aan de verbetermaatregelen zoals door wethouder Roefs
toegezegd. Bij bevraging hierover in de raad bleek bovendien dat door
wethouder Roefs ook niet gestuurd was op uitvoering van de beloofde
maatregelen. Tussen mei en december, tijdens diverse commissie- en
raadsvergaderingen heeft de wethouder hier nooit enig signaal over
afgegeven.
- In de
raadsvergadering van 12 december, na bevraging door o.a ook het CDA over de
gang van zaken, kwam Wethouder Roefs niet verder dan de belofte om in de
eerstvolgende commissievergadering met een 'proces voorstel' te komen, wat
niet meer inhield dan dat ze nog steeds geen concreet pakket van maatregelen
kon aankondigen.
- Dit was
voor een meerderheid in de Raad reden om geen vertrouwen in het functioneren
van wethouder Roefs te hebben waarop zij haar ontslag indiende.
Kortom:
Ondanks steeds verder oplopende tekorten binnen haar portefeuille, en dan
met name de jeugdzorg, is wethouder Roefs bij herhaling toezeggingen aan de
raad niet nagekomen en heeft ze geen sturing gegeven aan interne
veranderprocessen. Ze had zelfs in december nog steeds geen voorstellen
welke concrete maatregelen ze zou gaan nemen om de ontstane tekorten terug
te dringen (besparingen realiseren) en geen nieuwe tekorten meer te laten
ontstaan.
Waarom heeft het CDA Lia Roefs 'een dolk in de rug gestoken'?
- De
motie van wantrouwen aan het adres van wethouder Roefs kwam voor haar zeker
niet als een verrassing. Het feit dat dit stond te gebeuren is uitgebreid in
het college aan de orde geweest. Ook het steunen van deze motie door het CDA
kan voor haar nooit uit de lucht zijn komen vallen
- Al
sinds april is door wethouder Splinter in het College van B&W bij herhaling
zijn zorg uitgesproken over de financiële ontwikkelingen binnen het sociaal
domein. Dit vanuit het beginsel: 'Geld dat er niet is kan je niet uitgeven.'
- Zowel
burgemeester Pelzer als wethouder Splinter hebben op verschillende momenten
vanaf september aan wethouder Roefs gevraagd of ze nog wel
verantwoordelijkheid kon nemen voor het door haar gevoerde beleid.
- De CDA
fractie is in zowel commissie- als raadsvergaderingen kritisch geweest op
het functioneren van wethouder Roefs. Iets dat ondermeer blijkt uit het
aanvragen van het rekenkameronderzoek.
- Tijdens
het tussen PK en CDA periodiek gevoerde coalitieoverleg heeft
fractievoorzitter Knoops bij herhaling aangegeven dat het CDA van wethouder
Roefs verwachtte dat zij haar toezeggingen aan de Raad zou nakomen.
- Een
week voor de raadsvergadering van 12 december, tijdens het coalitieoverleg,
is besproken dat het standpunt van de CDA fractie bij een eventuele motie
tegen wethouder Roefs zou afhangen van de resultaten van het interne
onderzoek door de gemeente en de daarover in de raad te voeren discussie.
Kortom:
Van een 'dolk in de rug' is absoluut geen sprake. Wethouder Roefs heeft ruim
van te voren vele signalen gekregen dat het CDA er geen genoegen mee zou
nemen wanneer ze haar toezeggingen aan de raad niet na zou komen en ze de
ontstane problemen binnen haar domein niet zou oplossen.
Waarom heeft het CDA de coalitie laten vallen zo vlak voor de verkiezingen?
-
Feitelijk heeft het CDA een motie van wantrouwen tegen wethouder Roefs
gesteund. Daarop heeft de PK de coalitie opgezegd.
- Een
coalitie valt wanneer één der partijen geen vertrouwen meer heeft in het
succesvol voortzetten van die coalitie. Het tijdstip waarop dit gebeurt is
daarbij feitelijk niet relevant.
- De CDA
fractie was (en is) van mening dat de inwoners van Bergen op ieder moment
recht hebben op openheid van zaken en een eerlijk beeld dienen te krijgen
van hoe de gemeente er op enig moment werkelijk voor staat. Dus geen mooi
weer spelen als de bodem van de schatkist in zicht komt!
- De CDA
fractie en de CDA wethouder waren niet langer bereid om collegiaal mede
verantwoordelijk te zijn voor falend beleid en steeds verder oplopende
tekorten, daar waar de verantwoordelijke wethouder, Lia Roefs, haar eigen
verantwoordelijkheid zo overduidelijk weigerde te nemen.
Kortom:
Het CDA is van mening dat de inwoners van onze gemeente er recht op hebben om
op ieder moment te weten hoe we er in Bergen voor staan. Zelfs als dat vlak
voor de verkiezingen is. Dat heet 'verantwoordelijkheid nemen'!
Het zou
daarentegen onverantwoord zijn geweest wanneer wethouder Roefs haar
verantwoordelijkheid niet had hoeven nemen, in de wetenschap dat ze de
gemeente voor de komende jaren heeft opgezadeld met inmiddels een miljoenen
tekort zonder daarvoor passende maatregelen te nemen.
Krijgt Bergen wel genoeg geld van het Rijk?
- Bij het
overdragen van de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de jeugdzorg
aan de gemeenten heeft het Rijk de daarbij behorende budgetten (gebaseerd op
historische ervaringscijfers) gekort met 15% in de verwachting de gemeenten
daarmee te stimuleren om besparingen te realiseren.
-
Gemeenten zouden namelijk van dichterbij veel beter regie kunnen voeren en
een betere inschatting kunnen maken van werkelijk noodzakelijke zorg.
- In de
gemeente Bergen zijn de beschikbare budgetten echter met meer dan 100%
overschreden en is er inmiddels cumulatief een miljoenen tekort ontstaan.
Kortom:
Het Rijk heeft ons weliswaar feitelijk te weinig geld gegeven, maar in
Bergen is onder wethouder Roefs aan jeugdzorg dus ongeveer twee keer zoveel
geld uitgegeven dan het Rijk hier voorheen heeft gedaan.
Waar
geven we in Bergen nu zo veel geld aan uit?
- De drie
grote decentralisaties in de zorg, te weten de uitvoering van de
participatiewet, de wet maatschappelijke ondersteuning en de jeugdzorg,
betekenen voor de gemeenten in Nederland, en dus ook voor Bergen, een grote
uitdaging die gepaard gaat met de nodige onzekerheden, zowel organisatorisch
als financieel.
- Wat je
vervolgens van een gemeente mag verwachten is dat ze deze uitdaging
voortvarend ter hand neemt en daarbij passende zorg verleent binnen de
beschikbaar gestelde budgetten.
-
Passende zorg betekent nadrukkelijk niet dat je iedere aanvrager maximaal
datgene geeft waar hij/zij om vraagt of denkt recht op te hebben,maar dat je
aanvragen kritisch beoordeelt en het succes van de genomen maatregelen
bewaakt.
- Een
kleine bloemlezing van zorg casussen in Bergen waar je vraagtekens bij zou
kunnen zetten:
- Een
stel heeft door drukke werkzaamheden geen tijd om goede opvang voor de
kinderen van de man te organiseren. Van verhuizen of van baan veranderen
kan volgens het stel geen sprake zijn. Om niet in de financiële zorgen te
raken doet het echtpaar aanspraak op jeugdzorg. Kosten voor Bergen €
95.000,- per jaar.
- een
gemeentelijke parkeerkaart wordt verstrekt op basis van verwijzing door
een huisarts die al twee jaar met pensioen is.
- Er
wordt een zorgbudget toegekend om een rijschool te zoeken. Kosten voor
Bergen € 3000,-
- Een
behandeling van een jongere is afgelopen. Zij vindt het echter fijn om
elke week een uur met de begeleider te praten. Duidelijke noodzaak blijkt
niet uit dossier. Kosten voor Bergen € 2000,-
-
Ouders zitten in een vechtscheiding waardoor de kinderen geestelijke
problemen krijgen en jeugdhulp wordt ingeschakeld. De vechtscheiding wordt
niet aangepakt. Kosten voor Bergen € 25.000,-
- Een
consulent wil een beschikking voor een vrouw met dagbesteding verlengen.
Om het dossier 'rond' te krijgen is geprobeerd op te nemen dat de vrouw
dement is en dus niet geweigerd kan worden. Kosten voor Bergen € 8000,-
-
Iemand met gebrek aan sociale omgangsvormen krijgt als therapie
aangeboden om paard te rijden op een manege. Hoewel de consulent aangeeft
dat ze op de fiets naar de manege kan gaan worden toch de taxikosten
vergoed. Kosten voor Bergen € 3000,-
- Een
jongere uit Bergen wordt door een taxibedrijf uit Nijmegen naar een zorg
locatie in Bergen gehaald en gebracht. Kosten voor Bergen: € 3000,-
- De
gemeente krijgt facturen voor een jongere die vier zorg producten bij vier
zorgaanbieders afneemt. Bij dossier controle en vervolgens navraag bij de
aanbieders blijken twee producten niet meer te worden afgenomen. Gelukkig
wordt e.e.a. met terugwerkende kracht gecorrigeerd.
- Een
gezin beëindigt zelfstandig het contract met een zorgaanbieder wegens
slechte prestaties en gaat zelf op zoek naar een andere aanbieder. De niet
presterende zorgaanbieder wordt niet aangesproken en er vindt geen
terugvordering plaats. Kosten voor Bergen € 8000,-
-
Iemand rijdt met een scootmobiel tegen een stilstaande tractor aan. In
plaats van de schade te claimen bij de WA verzekering vergoedt de gemeente
de reparatie. Kosten voor Bergen € 600,-
-
Iemand krijgt op kosten van de gemeente een sproei- en föhninstallatie op
de badkamer geïnstalleerd. Kosten € 1400,-
-
Iemand krijgt een woningaanpassing van € 60.000,- waarvoor een eigen
bijdrage van € 300,- /maand wordt berekend. Er wordt slechts € 18,- per
maand in rekening gebracht.
- Er
wordt door de gemeente geen regie gevoerd via leefplannen op verschillende
zorgproducten die via verschillende aanbieders worden ingekocht.
- Een
gezin met 2 kinderen ontvangt 11 verschillende producten bij 5
aanbieders. Kosten voor Bergen € 265.000,- in 2017
- Een
gezin met 1 kind ontvangt 4 verschillende producten bij 4 aanbieders.
Kosten voor Bergen € 122.000,- in 2017
- Doordat
zorg beschikkingen over de grenzen van een begrotingsjaar heen worden
afgegeven loopt het budget voor het volgend jaar vol en is er geen budget
meer voor nieuwe gevallen. Bovendien is er geen ruimte voor tussentijdse
evaluatie van nut en noodzaak van een beschikking.
Kortom:
Onder het beleid van wethouder Roefs zo blijkt nu, is het in hoge met de vraag
of met name binnen de WMO en de jeugdzorg wel sprake is geweest van passende
zorg. Er lijkt eerder sprake van een kritiekloze verstrekking van bijna alles
waar mensen aanspraak op hebben gemaakt.
Jacob
Knoops en Antoon Splinter
Samen voor een Beter Bergen!