Antoon Splinter, nr. 2

Ik ben Antoon Splinter, 59 jaar, gelukkig getrouwd met Mela en de trotse vader van twee zonen en een dochter. Na een studie biologie en een diensttijd als pelotonscommandant bij de cavalerie ben ik jarenlang werkzaam geweest in de financiŽle dienstverlening en in de ICT wereld. Na de verkoop van mijn onderneming in 2014 ben ik voor mijn oude liefde defensie 9 maanden op uitzending geweest naar Mali, waarna ik 6 jaar geleden namens het CDA wethouder ben geworden in onze prachtige gemeente.

CDA-ers in Bergen staan midden in onze samenleving. Wij kennen onze achterban, onze buurten, onze dorpen, onze gemeente. Wij hebben een provinciaal en landelijk netwerk. Wij maken daardoor dingen mogelijk in het belang van onze burgers. En niet in de laatste plaats: we nemen initiatief en leggen verantwoording af. Van dat CDA ben en blijf ik overtuigd lid!

Samen met Mela geniet ik dagelijks van onze prachtige Maasduinen. Met onze honden en paarden brengen wij daar vele uren door. Daardoor zie ik ook de kwetsbaarheid van onze natuur. Het klimaat verandert en daar worden we dagelijks mee geconfronteerd. Door echt werk te maken van de energietransitie, stikstofbelasting van de natuur terug te dringen en maatregelen te treffen voor vergroting van de biodiversiteit laten we een betere wereld na voor onze kinderen.

In 1993 en 1995 hebben Mela en ik aan den lijve ondervonden wat het betekent als de Maas overstroomt. Vanuit die ervaring maak ik me sterk voor maatregelen die de waterveiligheid vergroten. Dit kan door dijken aan te leggen maar ook door ruimte te bieden aan de rivier. Als we zo laag mogelijke dijken combineren met het vergroten van de kwaliteit van het landschap en de biodiversiteit is er sprake van een win/win situatie.

De agrarische sector is al sinds mensenheugenis verantwoordelijk voor onze voedselvoorziening. Tegelijkertijd is ons prachtige Maasdal gevormd door hun jarenlange inspanningen. Door de rol van boeren als agrarisch natuurbeheerders te vergroten combineren we het beste van twee werelden. Verantwoorde voedselproductie in een prachtige omgeving met een grote biodiversiteit. Daar kunnen zowel onze inwoners als de natuur van profiteren.

Onze dorpen zijn in de jaren 50 en 60 snel gegroeid. De wijken die toen zijn aangelegd zijn wat betreft inrichting sterk verouderd. Door het vervangen van asfalt door gebakken klinkers, het plaatsen van energiezuinige straatverlichting en het introduceren van groen in de straten verbeteren we het leefklimaat in onze dorpen en leveren we een positieve bijdrage aan het klimaatbestendig maken van onze gemeente.

Klik hier om naar CDA-bergen.nl te gaan!