ZON OP BEDRIJFSDAKEN IN DE GEMEENTE BERGEN

16 ondernemers plaatsen samen 14.000 zonnepanelen
In 2030 wil gemeente Bergen energie onafhankelijk zijn en zo bijdragen aan het Landelijk Klimaatakkoord. Deze ambitie wil de gemeente samen met inwoners en bedrijven realiseren. Daarvoor is naast het beperken van energieverbruik ook het opwekken van duurzame energie nodig.
Een eerste stap bij het opwekken van duurzame energie is het collectieve project ‘Zon op bedrijfsdaken’. Recent is voor dit project een SDE+ subsidie aangevraagd bij de RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland).
De aanvraag heeft betrekking op ruim 4 megawatt en is verdeeld over maar liefst 16 bedrijven in de gemeente. In totaal worden 14.000 zonnepanelen geplaatst. 'Onze ondernemers pakken het samen met de gemeente groot aan' reageert CDA fractievoorzitter Jacob Knoops enthousiast. Een positieve beslissing op de subsidieaanvraag wordt begin 2019 verwacht.

Samenwerking
Doel van ‘Zon op bedrijfsdaken’ is om op de vele bedrijfspanden zonnepanelen te plaatsen. De gemeente neemt daarbij het initiatief en brengt de verschillende partijen, ondernemers die zonne-energie willen produceren, bedrijven, investeerders en banken, bij elkaar. Voordelen hiervan zijn de gezamenlijke inkoop, beschikbaarheid van SDE+subsidie en aantrekkelijke financiering.

Ontzorgen
Bedrijfspanden zijn vaak erg geschikt voor het plaatsen van zonnepanelen. Over het algemeen zijn er echter weinig ondernemers die daarvan gebruik maken, ze ervaren teveel drempels voor het realiseren van zonne-energie. Door het initiatief te nemen ontzorgt de gemeente de ondernemer en stimuleert ze ondernemers om gezamenlijk de duurzame ambities te realiseren