Stelling raadspagina: ‘Inwoners van de kernen in de gemeente Bergen zijn heel goed in staat zelf te bepalen aan welke accommodaties voor verengings- en andere activiteiten zij behoefte hebben. De politiek moet zich hier vooral niet mee bemoeien’.

Eens beschikte onze gemeente over zes gymzalen op 13 duizend inwoners. Dat is best veel. Het kost ook veel geld om zes gymzalen in stand te houden. Daar komt bij dat een aantal gymzalen zeer beperkt gebruikt worden. Nadat eerder afscheid genomen is van de gymzaal in Bergen hebben alle partijen in de gemeenteraad er mee in gestemd met ingang van 2019 de gemeentelijke bijdrage aan de gymzalen in Afferden, Siebengewald en Wellerlooi te beëindigen. Geen populair besluit, wel een logisch besluit dat genomen is na goed overleg met vertegenwoordigers uit de dorpen, die vervolgens zelf aan de slag zijn gegaan met hun eigen accommodaties. In Wellerlooi heeft dat zonder bemoeienis van de politiek geleid tot het Luukske 3.0 dat binnenkort officieel geopend wordt door CDA gedeputeerde Ger Koopmans. Ook in Siebengewald wordt nagedacht over de toekomst van de gymzaal. Afferden runt al jaren Iedershuus en de Alverman op eigen kracht. Ik ben er daarom van overtuigd dat ook Afferden de politiek niet nodig heeft om de toekomst van haar eigen accommodaties te bepalen. Succes!

Rob Arts

Klik hier voor een interview met Jacob Knoops hierover