Geen steun voor motie van wantrouwen in Bergen
Een door oppositiepartij Kern ingediende motie van wantrouwen tegen het volledige college van B & W van de gemeente Bergen kreeg dinsdagavond geen steun bij andere partijen.
Kern diende de motie van wantrouwen in omdat het gemeentebestuur volgens de partij informatie over planschade binnen het centrumplan Mosa´que in Nieuw-Bergen heeft achtergehouden.
Schadevergoeding
Op 20 oktober maakte Bergen bekend de eigenaar van het pand waar voorheen supermarkt Jan Linders gevestigd was een schadevergoeding van 113.000 euro te betalen. Dit omdat daar vanwege het nieuwe centrumplan geen vestiging van een supermarkt meer mogelijk is en het pand daardoor in waarde is gedaald. De gemeenteraad moest dit voorstel dinsdagavond goedkeuren.
Misleiding
Volgens Kern heeft het gemeentebestuur de raad misleid omdat ze eind 2015 meldde dat het centrumplan binnen het afgesproken budget van 2,9 miljoen euro was gebleven.
De begin september aangetreden wethouder Antoon Splinter (CDA) stelt dat hij open en transparant over het onderwerp heeft gecommuniceerd. Hij zei de conclusies van Kern voor rekening van fractievoorzitter Rolf Krijnen te laten.
Geen steun
Partijen CDA, Progressieve Kombinatie (PK) en VVD steunden de motie van wantrouwen niet. Zij stelden dat de fractie Kern in 2012 met het centrumplan Mosa´que hebben ingestemd. "Met de wetenschap van vandaag is door alle vier de partijen toen onvoldoende doorgevraagd", zei fractievoorzitter Jacob Knoops van het CDA. "Dus Kern moet ook naar zijn eigen rol kijken. Maar er is nu een terechte claim ingediend en daar stemmen wij mee in."