Afferden, proef op fietspad langs de N271

LICHTGEVENDE MARKERING FIETSPAD

Als de weeromstandigheden het toestaan zal de provincie Limburg eind mei lichtgevende markering aanbrengen op het fietspad langs de N271 bij Afferden/Heukelom. Dat is het antwoord dat CDA fractievoorzitter Jacob Knoops heeft gekregen van de provincie Limburg naar aanleiding van zijn herhaald verzoek om het zicht op het fietspad in het donker te verbeteren.

Aanleiding van het verzoek zijn klachten die het CDA ontving van burgers. Met name de verlichting van tegemoetkomend autoverkeer kan fietsers dusdanig verblinden dat zij de opstaande randen van het fietspad onvoldoende kunnen zien. De provincie erkent het probleem en gaat nu een proef in Afferden beginnen. De markering die aangebracht gaat worden slaat overdag lichtenergie op en straalt die s avonds weer uit. Het is een innovatieve techniek die elders al is toegepast. De provincie Limburg wil bekijken of toepassing van deze techniek een oplossing kan bieden voor het gesignaleerde probleem. Mooi dat de provincie open staat voor duurzame innovaties. Als de proef slaagt wordt de markering mogelijk op grotere schaal toegepast in Limburg. stelt Knoops tevreden vast.